• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
کل 27538امروز 0
1

پس از گزارش‌ها درباره رواج نصب …

  • کد خبر : 132871
  • 17 فروردین 1402 - 17:00
پس از گزارش‌ها درباره رواج نصب …

  پس از گزارش‌ها درباره رواج نصب شیر سنگی بر روی قبرها در کهگیلویه و بویراحمد، معاون دادگستری این استان گفت: «به سنگ فروشی‌ها و سنگ تراشی‌های شهرستان‌های استان اعلام می‌کنیم از هرگونه پیکرتراشی یا فروش یا عرضه چنین پیکره‌هایی اجتناب کرده و سریعا نسبت به جمع آوری آن‌ها اقدام کنند.» @VahidOOnLine در حالی که […]

پس از گزارش‌ها درباره رواج نصب … 295836001680787804
پس از گزارش‌ها درباره رواج نصب … 451750001680787804
پس از گزارش‌ها درباره رواج نصب … 570944001680787804

 

پس از گزارش‌ها درباره رواج نصب شیر سنگی بر روی قبرها در کهگیلویه و بویراحمد، معاون دادگستری این استان گفت: «به سنگ فروشی‌ها و سنگ تراشی‌های شهرستان‌های استان اعلام می‌کنیم از هرگونه پیکرتراشی یا فروش یا عرضه چنین پیکره‌هایی اجتناب کرده و سریعا نسبت به جمع آوری آن‌ها اقدام کنند.»
@VahidOOnLine

در حالی که استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از مراکز مهم و تاریخی شیرهای سنگی در ایران است، یک مقام دادگستری این استان، نصب شیرهای سنگی بر روی قبور را «تخلف» اعلام کرد.

عیسی حسنی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری این استان، گفته که شیرهای سنگی، طی یک هفته، از روی قبور برداشته خواهند شد.

در حالی که پیشینه نصب شیرهای سنگی در این منطقه به دوره پیش از اسلام باز می‌گردد، این مقام رسمی جمهوری اسلامی، با استناد به گفته‌های امام جمعه یاسوج، شیرهای سنگی را «بدعتی جدید» دانست.

او مدعی شد که «عده‌ای بدون توجه به ریشه‌های موضوع و بدعت بودن و فاقد هرگونه مبنای دینی و شرعی و عرفی و حتی قانونی بودن، مبادرت به صرف هزینه‌های گزاف و نصب این شیرهای سنگی بر قبور کرده‌اند.»

شیرهای سنگی در خوزستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و لرستان، نماد شجاعت و دلاوری است و در فرهنگ اقوام مختلف جایگاهی ویژه دارد.

نصب شیرهای سنگی بر روی قبور بزرگان قوم بختیاری که در شکار، تیراندازی و سوارکاری مهارت دارند، جز فرهنگ و آداب رسوم آنها است.

نقش شیر در آثار باستانی بسیاری مانند تخت جمشید و جام‌ها، الواح ساسانی و قالی‌ و گلیم‌های بختیاری دیده می‌شود، با این حال معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری این استان نصب شیرهای سنگی بر روی قبور را «خلاف رویه فرهنگ و آداب رسوم استان و ترویج خرافات» عنوان کرده است.
@VahidHeadline

یارو چرندیات زیادی گفته و برداشت‌های متفاوتی در توییتر منتشر شده ولی به نظر میاد منظور از «جمع‌آوری» شیرهای سنگی جدید باشند مثل عکس اول و دوم. نه اون شیرهای تاریخی مثل عکس سوم: irna

📡 @

 

لینک کوتاه : https://mamlekate.net/?p=132871

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.