• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل 27538امروز 0
0

‌نظر انجمن فیزیک ایران درباره …

  • کد خبر : 11340
  • 28 فروردین 1399 - 21:50
‌نظر انجمن فیزیک ایران درباره  …

    ‌نظر انجمن فیزیک ایران درباره ساخت دستگاه آشکارسازی ویروس‌های نانومتری کرونا با روش‌های الکترومغناطیسی و از راه دور در روزهای اخیر خبرهایی از بعضی از رسانه‌های رسمی در مورد اختراع بدیع وسیله‌ای برای تشخیص آلودگی به‌ویروس کرونا از راه دور منتشر شده است. در بیان این خبر به‌عبارت‌های با ظاهر علمی مانند امواج […]

 

‌نظر انجمن فیزیک ایران درباره  … 607928001587057605

 

‌نظر انجمن فیزیک ایران درباره ساخت دستگاه آشکارسازی ویروس‌های نانومتری کرونا با روش‌های الکترومغناطیسی و از راه دور

در روزهای اخیر خبرهایی از بعضی از رسانه‌های رسمی در مورد اختراع بدیع وسیله‌ای برای تشخیص آلودگی به‌ویروس کرونا از راه دور منتشر شده است. در بیان این خبر به‌عبارت‌های با ظاهر علمی مانند امواج الکترومغناطیس، دوقطبی‌های مغناطیسی و الکتریکی و دیگر عبارت‌هایی از حوزه فیزیک اشاره شده است. با وجود این‌که روش‌های تشخیص و شناسایی با استفاده از مشخصه‌های فیزیکی مواد در علم فیزیک بسیار پر کاربردند ولی ‼️دانش بشری در حال حاضر توان شناسایی و آشکارسازی ذراتی با ابعاد حدود ۱۰۰ نانومتر را از راه دور ندارد و چنین ادعایی باورناپذیر و در حد داستان‌های علمی و تخیلی است.

این ادعا آنقدر از علم دور است که انجمن فیزیک ایران آن را در مجموعه ادعاهای شبه علم دسته بندی می‌کند.

اگر با احتمال نزدیک به‌صفر این وسیله کار کند، از آنجا که با دانش روز بشر همخوانی ندارد، مخترعین نه تنها برای آشکار‌سازی یک ویروس که برای جابجا کردن مرزهای دانش بشری باید مورد تشویق مجامع علمی در جهان قرار گیرند.

انجمن فیزیک ایران در راستای رسالت علمی خود و در صورتی‌که مخترعین وسیله مذکور هنوز بر ادعای خود مصر هستند اعلام آمادگی می‌کند که در صورت دریافت مستندات مرتبط با شیوه کار و آشکار‌یابی وسیله ادعایی، آن را در اختیار متخصصان و دانشمندان این حوزه برای داوری علمی قرار دهد.
psi.ir

سخنگوی وزارت بهداشت ایران، گفته است: “اگر این دستگاه از سوی وزارت بهداشت تائید شده بود حتما در گزارش رونمایی آن اعلام می‌شد. مرجع تائید وزارت بهداشت است… این دستگاه را سازمان غذا و دارو تائیدیه‌ای نداده است.”

هرچند تبلیغات رسمی ایران این اختراع ادعایی را جدید و منحصر به فرد معرفی کرده، پیش از این بارها دستگاه‌هایی مشابه ویروس‌یاب ادعایی سپاه در ایران و کشورهای دیگر به نمایش در‌آمده‌اند.

از جمله شش سال پیش ارتش مصر ادعا کرد دستگاهی برای ردیابی ویروس اچ‌آی‌وی و هپاتیت اختراع کرده است. بعدتر حتی ادعای درمان ایدز با این دستگاه هم از سوی ارتش مصر عنوان شد.
سازندگان آن ردیاب ادعایی با ادبیاتی مشابه توضیحاتی که درباره مستعان۱۱۰ داده شده، گفتند از فرکانس‌های زیستی الکترومغناطیسی استفاده می‌کند.
نشریه علمی معتبر نیچر در مقاله‌ای نوشت که چنین چیزی در هیچ مطالعه علمی دیگری وجود نداشته و نمایش آن دستگاه ادعایی را “رویدادی شرم‌آور” برای حکومت مصر خواند.

دستگاه تقلبی ارتش مصر برای شناسایی ایدز مشابه دستگاهی تقلبی بود که یک کلاهبردار بریتانیایی به کشورهای مختلف به عنوان بمب‌یاب فروخته بود.
آن دستگاه به دلیل استفاده بی حاصل ارتش عراق از آن برای شناسایی خودروهای بمب‌گذاری‌شده و بمب‌های کنار جاده‌ای جنجال‌برانگیز شده بود.
کلاهبردار سازنده آن دستگاه بی مصرف در بریتانیا به هفت سال حبس محکوم شد.

bbcpersian

? @

لینک کوتاه : https://mamlekate.net/?p=11340

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.