• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
کل 27546امروز 0
0

خلیل طریقت‌پیما، معروف به «خلی …

  • کد خبر : 134013
  • 02 اردیبهشت 1402 - 20:00
خلیل طریقت‌پیما، معروف به «خلی …

  خلیل طریقت‌پیما، معروف به «خلیل عقاب» از چهره‌های پیشگام سیرک در ایران، شامگاه پنجشنبه ۳۰ فروردین در سن ۹۸ سالگی به علت کهولت درگذشت. خلیل عقاب در دوران فعالیت خود با حرکات خارق‌العاده‌ای «چون بلند کردن وزنه ۴۵۰ کیلویی با دندان، عبور کامیون و اتوبوس از روی سینه، گذاشتن سنگ ۲ تنی بر روی […]

خلیل طریقت‌پیما، معروف به «خلی … 064859001682181006
خلیل طریقت‌پیما، معروف به «خلی … 278585001682181006
خلیل طریقت‌پیما، معروف به «خلی … 453219001682181006

 

خلیل طریقت‌پیما، معروف به «خلیل عقاب» از چهره‌های پیشگام سیرک در ایران، شامگاه پنجشنبه ۳۰ فروردین در سن ۹۸ سالگی به علت کهولت درگذشت.

خلیل عقاب در دوران فعالیت خود با حرکات خارق‌العاده‌ای «چون بلند کردن وزنه ۴۵۰ کیلویی با دندان، عبور کامیون و اتوبوس از روی سینه، گذاشتن سنگ ۲ تنی بر روی سینه و تحمل ضربات پتک، پیچاندن آهن به دور دست، خم کردن تیرآهن ۱۴ و ۱۲ با گردن، ممانعت از حرکت ۲ خودرو سنگین ارتش، بلند کردن فیل ۲ تنی با فاصله ۵۰ سانتی از زمین» به شهرت رسید و از او به عنوان پدر سیرک ایران یاد می‌شد.

حسین غرقی، مسئول بنیاد انجمن خلیل عقاب، به ایرنا گفت: «پهلوان عقاب مدت ۳۶ روز در بیمارستان پیوند اعضا بستری بود و به دلیل کهولت سن» درگذشت.

خلیل عقاب متولد یکم فروردین سال ۱۳۰۳ در محله سنگ سیاه شیراز بود. او در سن ۱۲ سالگی به ورزش روی آورد.

او همچنین در سال ۱۳۴۳ با حضور در فیلم «شکوفه‌های امید» به کارگردانی رضا صفایی وارد عرصه هنر سینما شد و سپس در فیلم های کوهزاد، مرد صحرا، غول بیابانی، گناه زیبایی، پهلوان بابا و مردان خشن نیز بازی کرد.

خلیل عقاب در مصاحبه‌ای با ایرنا گفته بود که در سال ۱۳۵۰ از ایران مهاجرت کرد و در انگلستان اقامت گزید و با راه‌اندازی سیرک به ۳۷ کشور دنیا سفر کرد.

نام او در سال ۱۹۷۵ با بلند کردن فیل ۲ تنی در کتاب گینس ثبت شد.

خلیل عقاب در سال ۱۳۷۰ به ایران برگشت و توانست به مدت شش سال در تهران سیرکی برپا کند، اما شهرداری تهران کمی بعد دیگر اجازه فعالیت به او نداد و به همین دلیل او به زادگاهش، شیراز، بازگشت.

به گزارش ایرنا ، فیلم مستندی درباره زندگی خلیل عقاب با عنوان «آشیانه عقاب» آخرین مراحل فیلم‌برداری را پشت سر می‌گذارد.
@VahidHeadline

جنبش اعتراضی که در اواسط دهه ۱۳۸۰ در ایران استفاده از حیوانات در سیرک‌ها را «حیوان آزاری» ارزیابی می‌کرد و تجمع‌های حامیان این جنبش در آن سال‌ها برابر سیرک‌ها از جمله سیرک ایران-ایتالیا که در پارک پردیسان تهران برپا شده بود، رونق سیرک‌داری در این کشور را با چالش جدی روبرو کرد.
مدیر برنامه‌ها و انجمن خلیل عقاب به ایرنا گفته مراسم تشییع و خاکسپاری او طی روزهای آینده و پس از جمع شدن فرزندانش که در خارج از ایران زندگی می‌کنند برگزار خواهد شد.

@VahidHeadline

📡 @

 

لینک کوتاه : https://mamlekate.net/?p=134013

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.