• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0

روزنامه بریتانیایی گاردین از ک …

  • کد خبر : 132467
  • 13 فروردین 1402 - 0:30
روزنامه بریتانیایی گاردین از ک …

    روزنامه بریتانیایی گاردین از کشف یک سنگ‌نگاره دوران ساسانی در فرودگاه استنستد لندن خبر داده است و می‌گوید این عتیقه قاچاق، پس از نمایش در موزه بریتانیا به ایران بازگردانده خواهد شد. بسته‌بندی شلخته سنگ‌نگاره باعث شک ماموران پلیس مرزی بریتانیا شد. گاردین نوشته احتمال می‌رود قاچاقچیان می‌خواستند با بسته‌بندی این‌چنینی وانمود کنند […]

 

روزنامه بریتانیایی گاردین از ک … 365188001680382803

 

روزنامه بریتانیایی گاردین از کشف یک سنگ‌نگاره دوران ساسانی در فرودگاه استنستد لندن خبر داده است و می‌گوید این عتیقه قاچاق، پس از نمایش در موزه بریتانیا به ایران بازگردانده خواهد شد.

بسته‌بندی شلخته سنگ‌نگاره باعث شک ماموران پلیس مرزی بریتانیا شد. گاردین نوشته احتمال می‌رود قاچاقچیان می‌خواستند با بسته‌بندی این‌چنینی وانمود کنند این یک شیء بی‌ارزش است.

این سنگ‌نگاره، که قدمت آن نزدیک به دو هزار سال برآورد شده، چنان نادر است که نمی‌توان به راحتی روی آن قیمتی گذاشت.

در این نقش‌برجسته، که ارتفاعش کمی بیش از یک متر است، مردی با حالتی موقر و در حالی که یک دستش را بالا برده دیده می‌شود.

چند ده سنگ‌نگاره‌ای که از دوران ساسانی به جای مانده عمدتا در نقش رستم، نقش رجب، تاق بستان و بیستون در دل کوه حک شده‌اند.

بنا به گزارش گاردین نقش‌برجسته‌ای که در فرودگاه لندن ضبط شده هم مستقیما از دل کوه یا به اصطلاح انگلیسی آن از «سنگ زنده» بریده و جدا شده است.

دکتر سنت جان سیمپسون، باستان‌شناس ارشد موزه بریتانیا، به گاردین گفته تاکنون ندیده در دزدی آثار باستانی کار تا جایی پیش برود که قطعه‌ای را از دل صخره یا کوه جدا کنند. او گفته: «این سطح دیگری از بی‌رحمی است. شما حتی می‌توانید جای ماژیک را ببینید که خط کشیده‌اند و بعد با دستگاه فرز سنگ را به طور اریب بریده‌اند.»

او می‌گوید احتمالا این سنگ‌نگاره از جایی در استان فارس و اطراف شیراز می‌آید، چرا که سبکش به نقش‌برجسته‌های آنجا شباهت دارد.

او می‌گوید: «فکر می‌کنم این بخشی از یک سنگ‌نگاره بزرگتر باشد. ممکن است قطعات دیگری وجود داشته باشند

دکتر سیمپسون با اشاره به حالت ایستادن مرد در سنگ‌نگاره می‌گوید اینکه او انگشت اشاره‌اش را بلند کرده نشان‌دهنده آن است که این مرد در حضور شاه یا خاندان سلطنتی است و همین باعث می‌شود که او احتمال دهد این نقش‌برجسته «بخشی از یک ترکیب‌بندی بزرگتر است که شاه در سمت راست آن به تصویر کشیده شده و افراد دیگری پشت سرش قرار دارند.»

@VahidHeadline


بر اساس گزارش گاردین، چنین نقش کنده‌کاری شده مهمی در بازارهای سیاه می‌تواند ۳۰ میلیون پوند فروخته شود.
@VahidHeadline

📡 @

لینک کوتاه : https://mamlekate.net/?p=132467

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.