• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

‌وزارت کشور و وزارت بهداشت جمه …

  • کد خبر : 130595
  • 16 اسفند 1401 - 1:30
‌وزارت کشور و وزارت بهداشت جمه …

    ‌وزارت کشور و وزارت بهداشت جمهوری اسلامی در گزارش‌هایی جداگانه پیرامون حملات با گاز سمی به مدارس ایران اعلام کردند که «مواد محرک» در برخی آزمایش‌ها یافت شده اما علائم بروز یافته در اغلب دانش‌آموزان ناشی از «اضطراب و نگرانی» بوده است. بیانیه وزارت کشور ادعا دارد که «در کمتر از پنج درصد […]

 

‌وزارت کشور و وزارت بهداشت جمه … 846938001678140002

 

‌وزارت کشور و وزارت بهداشت جمهوری اسلامی در گزارش‌هایی جداگانه پیرامون حملات با گاز سمی به مدارس ایران اعلام کردند که «مواد محرک» در برخی آزمایش‌ها یافت شده اما علائم بروز یافته در اغلب دانش‌آموزان ناشی از «اضطراب و نگرانی» بوده است.

بیانیه وزارت کشور ادعا دارد که «در کمتر از پنج درصد از بستری‌شدگان، تماس با مواد محرک منجر به بدحالی دانش‌آموزان و بروز علائم شده است».
@VahidHeadline

پس از نزدیک به چهار ماه که از مساله مسمومیت زنجیره‌ای در مدارس ایران به ویژه مدارس دخترانه می‌گذرد، وزارت بهداشت ایران اولین گزارش «کمیته علمی» خود را منتشر کرد. کمیته علمی وزارت بهداشت تایید کرد که «بخشی از دانش‌آموزان با یک ماده محرک تحریک‌کننده که عمدتا استنشاقی است، مواجهه پیدا کردند.» همزمان محمدحسن آصفری که عضو «کمیته حقیقت‌یاب مجلس بررسی علت مسمومیت دانش‌آموزان» معرفی شده است گفته است «۲۵ استان ایران شامل تقریبا ۲۳۰ مدرسه درگیر شده‌اند».

به گفته این نماینده مجلس تا ۱۴ اسفند بیش از پنج هزار دانش‎آموز دختر و پسر مسموم شده‌اند. او می‌گوید روز گذشته کمیته حقیقت‌یاب بررسی علل مسمومیت دانش‌آموزان با نمایندگان وزارتخانه‌های اطلاعات، کشور، بهداشت، آموزش و پرورش و همین طور سازمان اطلاعات سپاه و اطلاعات نیروی انتظامی جلسه مشترکی برگزار کرده است.

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت درباره اولین نتایج بررسی‌ها و جمع‌بندی «کمیته علمی وزارت بهداشت درباره بررسی مسمومیت‌ها» گفته بخشی از دانش‌آموزان با یک ماده محرک تحریک‌کننده که عمدتا استنشاقی است، مواجهه پیدا کردند. بخش دیگر مربوط به دانش‌آموزانی است که در کنار دانش‌آموزانی بودند که با ماده محرک مواجهه داشتند و اضطراب و نگرانی به آنها منتقل شده است.

او گفت که «بخش سوم هم مربوط به کسانی است که اصلا در آن مدرسه‌ای که ماده محرک با تعدادی از دانش‌آموزان تماس پیدا کرده، نبودند، اما در اخبار این موضوع را خواندند و عوارض‌شان ناشی از آثار روحی روانی بوده که بر آنها گذاشته شده است».

معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد بنابر نتایج اعلام شده کمیته علمی «مواد محرک، لزوما یک ماده هم نیست که اسمش را بگوییم و انواع مختلف دارند».

آقای کریمی افزود «ماده محرک که استنشاقی است، خودش حالت گازی دارد، اما لزوما آن ماده اصلی ممکن است گاز نباشد، بلکه می‌توامند یک ماده جامد باشد؛ به صورت پودر یا خیر یا حتی مایع باشد که وقتی روی شوفاژ یا بخاری ریخته می‌شود یا در اثر حرارت محیط می‌تواند تبخیر شود و بعد علائم تحریکی را ایجاد کند».

وزارت بهداشت می‌گوید کمیته علمی و بررسی مسمومیت‌ها را با حضور ۳۰ متخصص تشکیل داده است.

به گفته سعید کریمی، اعضای این کمیته با حضور در محل مسمومیت‌ها «به استان‌های مختلف رفتند و بیماران را شخصا ویزیت و مدارک را بررسی کرده‌اند».

در ادامه مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان در ایران، امروز، ده‌ها مدرسه در دستکم ۲۰ شهر درگیر این قضیه بودند و شمار زیادی به بیمارستان منتقل شدند. همدان، مشهد، اردبیل، سمنان، شهرکرد، سنندج، آمل، بابل، دیوان دره، لارستان، مرند، ماسال و سلماس از جمله شهرهایی است که مسمویت در آنها گزارش شده است.

تاکنون اما هیچ مقام و نهادی درباره منشا و عاملان این حمله اظهارنظر نکرده است. محمدحسن آصفری نیز امروز گفته تاکنون اطلاعات خاصی درباره نوع سم و اینکه این اقدامات از چه ناحیه‌ای صورت گرفته به دست نیامده است.
@VahidHeadline

📡 @

لینک کوتاه : https://mamlekate.net/?p=130595

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.