نماد سایت خبرکده

‌🔸بحران امدادرسانی به مردم آسی …

‌🔸بحران امدادرسانی به مردم آسی … 432183001675607409

 

 

‌🔸بحران امدادرسانی به مردم آسیب‌دیده از زلزله خوی همچنان ادامه دارد و همچنان نیروهای یگان ویژه در مناطق مختلف این شهر مستقرند. همزمان در نبود چادر و وسایل گرمایشی استاندارد، بیش از ۱۴۰ تن از مردم زلزله‌زده دچار مسمومیت ناشی از استفاده از «زغال» و «والور نفتی» شده و دست‌کم دو تن از آنها جان خود را دست دادند.
مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی گفت: «روز شنبه پانزدهم بهمن ماه نیز مادری ۸۲ ساله و پسر ۵۶ ساله او که اهل فیرورق خوی بودند به دلیل استنشاق گاز منوکسید کربن ناشی از احتراق زغال در داخل چادر، جان خود را از دست دادند.»
فرزین رضازاده افزود که این مادر و پسر از «زغال» در داخل چادر با هدف گرمایش استفاده کرده بودند که دچار مسمومیت ناشی از منوکسید کربن شده و جان باختند.
@VahidHeadline

🔸در حالی که هنوز آمار دقیق بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری در ایران مشخص نیست، رسانه‌های ایران از شرایطی برای آزادی این بازداشت‌شدگان خبر داده‌اند که مشخص نیست چه میزان از بازداشت‌شدگان را شامل می‌شود.
این شرایط که از سوی غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه به رهبر جمهوری اسلامی پیشنهاد شده و در چارچوب «عفو» مورد موافقت قرار گرفته، روز یکشنبه ۱۶ بهمن اعلام شد.
شرایط اعلام‌شده برای عفو یا تخفیف مجازات بازداشت‌شدگان اعتراضات سختگیرانه است و راه را برای تداوم بازداشت بخش عمده بازداشت‌شدگان باز می‌گذارد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس این شرایط، کسانی که به «ارتکاب جاسوسی به نفع اجانب، ارتباط مستقیم با عوامل سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، ارتکاب قتل و جرح عمدی، ارتکاب تخریب و احراق تأسیسات دولتی و نظامی و عمومی» متهم هستند و «شاکی یا مدعی خصوصی» دارند، نمی‌توانند آزاد شوند.
این شرط در حالی است که در نبود دادرسی عادلانه و وکلای مدافع انتخابی، دست نهادهای امنیتی و قوه قضاییه برای واردکردن هرگونه اتهامی ازجمله این اتهام‌ها علیه بازداشت‌شدگان باز بوده است.
@VahidHeadline

🔸هم‌زمان با جدی‌شدن تخریب بخش دیگری از بافت تاریخی شیراز و فشار بر ساکنان این منطقه برای کوچ اجباری، کارشناسان درباره پیامدهای جبران‌ناپذیر فرهنگی و تاریخی این موضوع هشدار می‌دهند.
روزنامه شرق در گزارشی به نقل از محمدمهدی کلانتری، رئیس پویش حفظ بافت تاریخی شیراز، خبر داد که طرح تخریب بافت تاریخی شیراز که چند سال متوقف شده بود، پس از سفر استانی ابراهیم رئیسی در پاییز از سر گرفته شد.
@VahidHeadline

🔸احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، به‌رغم حمایت علی خامنه‌ای از طرح فروش اموال دولتی و ملی، از این طرح مصوب سران سه قوه جمهوی اسلامی به‌تندی انتقاد کرد و آن را به رفتار معتادان به مواد مخدر تشبیه کرد.
آقای توکلی در نامهٔ سرگشاده‌ای به سران سه قوه نوشته است: «این روش ادارهٔ دولت، ضمن آن‌که با اصول ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی تعارض دارد، بسیار شباهت به رفتار معتادی دارد که نیازمند تهیه هزینهٔ موادش است.»
او افزوده است که فرد معتاد «اوایل اعتیاد، درآمدش را صرف خرید مواد می‌کند، اما پس از آن‌که درآمدش کفاف نمی‌کند، مشغول فروش اموال و اثاث خانه‌اش می‌شود.»
@VahidHeadline

🔸محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران و رهبر اصلاح‌طلبان حکومتی، در پیامی که به مناسبت سالگرد انقلاب ۱۳۵۷ داده به شکست اصلاحات اعتراف کرده و گفته مردم حق دارند از آن ناامید باشند، با این حال پیشنهادهایی برای بهبود اوضاع داده و گفته انجام آنها «منوط به تغییر و اصلاح قانون اساسی (که حتماً در جای خود لازم است) نیست بلکه با بازگشت به روح (و حتی نصّ ) همین قانون اساسی اینهمه اصلاحات میسر است.»
پیام آقای خاتمی یک روز پس از آن منتشر شده است که میرحسین موسوی از حبس خانگی ۱۲ ساله پیامی برای ضرورت تغییر قانون اساسی و تشکیل مجلس موسسان داده است.
@VahidHeadline

🔸جمعی از زندانیان سیاسی، یک روز پس از انتشار بیانیه میرحسین موسوی، با انتشار بیانیه‌ای، ضمن حمایت از پیشنهاد او برای تغییر قانون اساسی از طریق همه‌پرسی، اعلام کردند «تمامی تلاش خود را برای پیشبرد این برنامه و گذار مسالمت‌آمیز و خشونت‌پرهیز به ساختاری کاملاً دموکراتیک و ایرانی توسعه‌یافته» به کار می‌گیرند.
مصطفی تاج‌زاده، امیرسالار داودی، حسین رزاق، مهدی محمودیان، سعید مدنی، مصطفی نیلی و فائزه هاشمی، که جملگی زندانی هستند، در این بیانیه نوشته‌اند: «تنها راه خروج از بن‌بست، تسلیم‌شدن حاکمیت به حق تعیین سرنوشت مردم توسط خود آنان است.»
@VahidHeadline

📡 @VahidO

خروج از نسخه موبایل