نماد سایت خبرکده

‌در پی برپایی تظاهرات ضدحکومتی …

‌در پی برپایی تظاهرات ضدحکومتی … 184428001664584202

 

 

‌در پی برپایی تظاهرات ضدحکومتی در شهرهای زاهدان، اهواز، اردبیل، دزفول و کرمان در روز جمعه، اعتراض‌هایی که از روز مراسم خاکسپاری مهسا امینی آغاز شد، برای چهاردهمین روز پیاپی ادامه یافت.
همزمان، گزارش‌ها درباره کشته‌شدن دهها تن از معترضان نیز در روز جمعه منتشر شده که گروه بزرگی از آنها، معترضان شهر زاهدان هستند.
@VahidHead

?در حالی که استاندار سیستان و بلوچستان شمار جانباختگان تیراندازی در روز جمعه در زاهدان را ۱۹ نفر اعلام کرد، منابع محلی آماری بین ۳۶ تا ۵۸ کشته گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند.
خبرگزاری «حال‌وش» می‌گوید تعداد کشته‌ها به ۳۶ تن رسیده و ۵۰ نفر نیز مجروح شده‌اند.
اما کمپین فعالان بلوچ نوشته است که «بر اساس اعلام منابع میدانی» تعداد کشته‌ها ۵۸ نفر است.
حسین مدرس خیابانی، استاندار، می گوید عده‌ای به «قصد تصرف» یک پاسگاه نیروی انتظامی «در پوشش نماز جمعه» با «سنگ پراکنی، پرتاب مواد آتش زا و تیراندازی» حمله کردند.
به نوشته کمپین فعالان بلوچ، تظاهرات روز جمعه در پی فراخوانی برای اعتراض به «قتل حکومتی مهسا امینی» و همچنین «تجاوز به دختر ۱۵ ساله بلوچ توسط سرهنگ ابراهیم کوچکزایی فرمانده انتطامی چابهار» برپا شد.
تلویزیون جمهوری اسلامی شامگاه جمعه تصاویری از «اعترافات» یکی از معترضان بازداشتی را پخش کرد. جمهوری اسلامی همواره از نمایش «اعترافات» در تلویزیون حکومت برای ارعاب مخالفان استفاده کرده است.
در همین حال، روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، شنبه تمامی مدارس در تمامی مقاطع در نوبت صبح و عصر در زاهدان، نصرت آباد و کورین تعطیل خواهد بود.
@VahidHead & @VahidHead

?وزرای امور خارجه آمریکا و کانادا با محکوم کردن اقدامات تهران در برخورد با مهسا امینی و مردم معترض به مرگ او، در کنفرانس خبری در واشنگتن گفتند که اقدامات بیشتری علیه مقامات ایران به اجرا خواهند گذاشت.
@VahidHead
هشدار آمریکا به مقامات تهران: ادامه خشونت با معترضان برایتان گران تمام می‌‌شود
@VahidHead

?جمعی از طلاب و مدرسین حوزه‌های علمیۀ قم، مشهد و تهران در بیانیه‌ای که در سایت زیتون منتشر شده، اعلام کرده‌اند که خامنه‌ای «معزول» است.
این بیانیه که روز جمعه ۸ مهرماه منتشر شده می‌افزاید کسانی که در سرکوب اعتراضات و جرح و قتل مردم شرکت می‌کنند «طبق شریعت محمدی»، محکوم به «احکام قصاص و دیات هستند».
در این بیانیه شدید‌اللحن با تاکید بر این‌که «هیچ یک از صاحب‌منصبان تأثیرگذار و افراد دارای تریبون، مجتهد نیستند و تحصیلات حوزوی درخوری ندارند» آمده است: «نفر اول حکومت، یعنی آقای علی خامنه‌ای، به هیچ‌وجه مجتهد محسوب نمی‌شود، تا چه رسد به مرجع تقلید. مراجع تقلید و فضلای حوزه، هیچ‌گاه او را، نه در عنفوان جوانی و نه در حال حاضر، به عنوان یک شخص فاضل و ممحض در علوم حوزوی نمی‌شناختند و نمی‌شناسند».
@VahidHead

?همزمان با اوج‌گیری دوباره اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ایران، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با صدور بیانیه‌ای مدعی شد افرادی که آن‌ها را «فتنه‌گر» و «عوامل مخرب» خوانده، از جمله «۹ تبعه بیگانه از اتباع آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند، سوئد و …» را در «صحنه یا پشت صحنه» اعتراضات اخیر شناسایی و بازداشت کرده است.
این بیانیه همچنین دولت‌های آمریکا، بریتانیا و عربستان سعودی را به «دخالت مستقیم» و همزمان، سفارتخانه‌های چند کشور اروپایی را به دست داشتن در اعتراضات جاری در ایران متهم کرده است.
به‌علاوه، در این بیانیه از سازمان مجاهدین خلق به عنوان یکی از عوامل «سازمان‌دهی ترور و تخریب» در اعتراضات دو هفته اخیر نام برده شده است. …
@VahidHead
وزارت اطلاعات اعلام کرد که تاکنون به دیپلمات‌های کشورهای آلمان، فرانسه، بریتانیا و سوئد، به دلیل «دخالت یا ورود به صحنه‌ اغتشاشات» تذکر داده است.
این نخستین بار است که خبری درباره تذکر وزارت اطلاعات به دیپلمات‌های کشورهای اروپایی در تهران منتشر می‌شود.
@VahidHead

?۱۰ ویژگی اعتراضات سراسری ایران:
@VahidHead

?یک بمب‌گذار انتحاری بامداد روز جمعه با منفجر کردن مواد تخریبی همراه خود در یک مرکز آموزشی در محله هزاره‌نشین کابل، پایتخت افغانستان، ۲۳ تن را کشت.
شاهدان عینی و همچنین خالد زدران، سخنگوی پلیس کابل، گفتند که اکثر کشه‌شدگان، زنان و دختران هستند.
@VahidAfLine

?ولادیمیر پوتین روز جمعه هشتم مهر الحاق مناطق اشغالی اوکراین به قلمرو روسیه را اعلام کرد.
مناطقی که به قلمرو روسیه الحاق شده حدود ۱۵ درصد از خاک اوکراین و بزرگ‌ترین مورد از الحاق قلمرو یک کشور دیگر از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون است.
@VahidHead

? @VahidOn

خروج از نسخه موبایل