• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

‌در هیچیک از دو حمله هوایی اسر …

  • کد خبر : 22574
  • 08 دی 1400 - 6:30
‌در هیچیک از دو حمله هوایی اسر …

    ‌در هیچیک از دو حمله هوایی اسرائیل به لاذقیه، سامانه‌های پدافند موشکی روسیه که از پایگاه هوایی حمیمیم محافظت می‌کنند، با جنگنده‌های اسرائیلی و موشک‌های شلیک‌شده آنها مقابله نکردند.RadioFarda_ بابک تقوایی: در ساعت ۳:۲۱ دقیقه بامداد روز سه‌شنبه هفتم دی ۱۴۰۰، موشک‌های کروز شلیک‌شده توسط چند فروند جنگنده ضربتی اِف-۱۶آی سوفا نیروی هوایی […]

 

‌در هیچیک از دو حمله هوایی اسر … 939585001640746802

 

‌در هیچیک از دو حمله هوایی اسرائیل به لاذقیه، سامانه‌های پدافند موشکی روسیه که از پایگاه هوایی حمیمیم محافظت می‌کنند، با جنگنده‌های اسرائیلی و موشک‌های شلیک‌شده آنها مقابله نکردند.
RadioFarda_

بابک تقوایی: در ساعت ۳:۲۱ دقیقه بامداد روز سه‌شنبه هفتم دی ۱۴۰۰، موشک‌های کروز شلیک‌شده توسط چند فروند جنگنده ضربتی اِف-۱۶آی سوفا نیروی هوایی اسرائیل به چندین کانتینر تازه تخلیه‌شده از یک کشتی ایرانی در بندر لاذقیه برخورد کردند.

تصاویر تهیه شده توسط مردم محلی، بروز انفجارهای ثانویه‌ای را ناشی از برخورد موشک‌ها نشان می‌داد؛ امری که حکایت از وجود تسلیحات یا دست‌کم مواد منفجره درون کانتینِرها بود. این کانتینِرها در سه روز گذشته از کشتی باری ایرانی شیبا که ۱۴ آذر بندرعباس را ترک کرده و پنج روز پیش به لاذقیه رسیده بود، تخلیه شده بودند.

پیشتر در بامداد ۱۶ آذر، نیروی هوایی اسرائیل دست به حمله‌ای مشابه به بندر لاذقیه زده بود؛ حمله‌ای که در آن شماری کانتینر حاوی کالاهای ایرانی ارسالی به سوریه و همچنین آنچه مقامات اسرائیلی آن را قطعات موشک‌های بالیستیک معرفی کردند، مورد هدف قرار گرفتند.

نه در جریان آن حمله و نه در جریان حمله هوایی بامداد هفتم دی‌ماه، سامانه‌های پدافند موشکی نیروی هوافضای روسیه که از پایگاه هوایی حمیمیم در نزدیکی لاذقیه محافظت می‌کنند، با جنگنده‌های اسرائیلی و موشک‌های کروز شلیک‌شده آنها مقابله نکردند.

همچون حمله هوایی گذشته به بندر لاذقیه، در حمله بامداد هفتم دی ماه، این تنها سامانه‌های پدافندی نیروی پدافند هوایی سوریه بودند که به مقابله با موشک‌های کروز شلیک‌شده توسط جنگنده‌های اسرائیلی پرداخت، و اگرچه موفق شدند شمار اندکی از آنها را ساقط کنند، اما در نهایت نتوانست مانع از موفقیت این حمله هوایی شود.

حمله‌ای که به نظر می‌رسد روزها برنامه‌ریزی برای انجام آن صورت گرفته باشد و به طور قطع نیروهای نظامی روسیه از این برنامه‌ریزی مطلع بودند و به همین دلیل به مقابله با جنگنده‌های اسرائیلی نپرداختند.

به نظر نمی‌رسد حملات هوایی اسرائیل به لاذقیه و بندر آن پایان یابند. حتی اگر کشتی‌های ایرانی تنها کالاهای تجاری به این بندرگاه مهم و راهبردی در غرب سوریه حمل کنند، باز هم به علت ظن وجود تسلیحات در میان این کالاها، انتظار می‌رود که نیروی هوایی اسرائیل نخست در راستای مقابله با همکاری‌های تجاری ایران و سوریه، و سپس در راستای مقابله با حضور کشتی‌های تجاری ایرانی در آب‌های شرق دریای مدیترانه دست به انجام حملات هوایی از این دست به بندر لاذقیه بزند.

نیروی هوافضای روسیه به طور قطع به مقابله با حملات هوایی اسرائیل به بندر لاذقیه که در نزدیکی پایگاه هوایی حمیمیم قرار دارد، قادر است. این نیرو دارای یک سامانه پدافند موشکی برد بلند اِس-۴۰۰ مستقر در این پایگاه است. همچنین روسیه سامانه مشابه دیگری بر روی کوه‌های مصیاف مستقر کرده است.

جهت محافظت از این سامانه‌ها نیز، دو سامانه پدافند موشکی ارتفاع پست تور اِم۲ و دو آتشبار پنت‌سیر اِس۲ این نیرو در پایگاه حمیمیم مستقر هستند. اما نه تنها این سامانه‌ها بلکه سامانه‌های اِس-۴۰۰ این نیرو دست به مقابله با حملات هوایی اسرائیل به سوریه و به خصوص منطقه لاذقیه نزده‌اند که دلیل آن هماهنگی دولت‌های اسرائیل و روسیه در جریان این حملات هوایی است.

حملاتی که باعث به خطر افتادن منافع روسیه در راستای افزایش نفوذ خود در شرق دریای مدیترانه نشده و تنها منافع ایران و سوریه را به خطر می‌اندازد.

جزئیات نظامی بیشتر: RadioFarda_

? @

لینک کوتاه : https://mamlekate.net/?p=22574

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.