• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل 27469امروز 0
1

‌یک مرد ۸۵ ساله ایرانی که از س …

  • کد خبر : 20231
  • 29 آذر 1400 - 13:21
‌یک مرد ۸۵ ساله ایرانی که از س …

    ‌یک مرد ۸۵ ساله ایرانی که از سال ۱۹۹۷ بدون وضعیت مشخص مهاجرتی در کانادا زندگی می‌کرد به دلیل اینکه با ساواک همکاری داشته درخواست او پس از ۲۴ سال رد شد. میرزاعلی واعظ زاده، از سال ۱۹۹۷ به همراه خانواده‌اش به کانادا آمد. درخواست اقامت دائم همسر میرزاعلی در سال ۲۰۰۳ پذیرفته […]

 

‌یک مرد ۸۵ ساله ایرانی که از س … 569210001639993760

 

‌یک مرد ۸۵ ساله ایرانی که از سال ۱۹۹۷ بدون وضعیت مشخص مهاجرتی در کانادا زندگی می‌کرد به دلیل اینکه با ساواک همکاری داشته درخواست او پس از ۲۴ سال رد شد.

میرزاعلی واعظ زاده، از سال ۱۹۹۷ به همراه خانواده‌اش به کانادا آمد. درخواست اقامت دائم همسر میرزاعلی در سال ۲۰۰۳ پذیرفته شد، اما درخواست خود او رد شد.

مقامات اداره مرزبانی کانادا CBSA درخواست وی را به دلیل کار کردن او برای سازمان اطلاعات ایران، ساواک، در قبل از انقلاب اسلامی و سرنگونی شاه در سال ۱۹۷۹، رد کرده‌اند.

خانواده و وکیل میرزاعلی می‌گویند که مشارکت وی در این سازمان که به نقض حقوق بشر از جمله شکنجه و قتل متهم شده، بسیار کم بوده است.

مسعود می‌گوید پدرش پس از اینکه متوجه شد ساواک درگیر نقض حقوق بشر است، کارش را در این سازمان رها کرد: «او نباید به خاطر کاری که در حضور او انجام شده اما نه توسط او مجازات شود».
وی می‌افزاید: «او جزو هیچ یک از آنها نبود و در واقع، کارش را ترک کرد. همانطور که گفتم، به محض اینکه فهمید پشت درهای بسته چه خبر است… او نمی‌خواست بخشی از آن باشد.»

اما در مقابل مقامات کانادا می‌گویند که او از جنایات ساواک خبر داشته است.

مقامات مهاجرت کانادا می‌گویند که آقای واعظ‌ زاده از سال ۱۹۶۴ از جنایات ساواک اطلاع داشت، اما تا سال ۱۹۷۰ برای آنها کار کرد. وی در طول مدت کار خود در این سازمان، پرونده حدود ۲۰ هزار نفر را بررسی کرد و ۸ هزار نفر را به مقامات اطلاعاتی ارجاع داد.

قاضی در این تصمیم نوشت که آقای واعظ‌ زاده «می‌دانسته که پس از ارجاع، افراد ممکن است در معرض شکنجه، بازداشت، بدرفتاری و حتی مرگ قرار گیرند.»

طبق تصمیم دادگاه فدرال درخواست آقای واعظ‌ زاده برای تجدیدنظر قضایی در مورد پرونده وی در سال ۲۰۱۷ رد شد.

آقای Matas وکیل آقای واعظ‌ زاده نامه‌ای به CBSA نوشت و خواستار تاخیر در اخراج میرزاعلی شد به این دلیل که او و همسرش هر دو در شرایط نامناسب از نظر سلامتی هستند و پنج سال از رد درخواست اقامت دائم او می‌گذرد.

آقای واعظ‌ زاده چهارشنبه شب دستگیر و بازداشت و سپس به فرودگاه اعزام شد.
آقای واعظ‌ زاده را روز پنج‌شنبه با پروازی به تورنتو و سپس به دبی و در نهایت به تهران رساندند.

atash.ca
cbc.ca

? @

لینک کوتاه : https://mamlekate.net/?p=20231

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.