• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

‌ خبرگزاری فارس در گزارشی می‌ن …

  • کد خبر : 17505
  • 29 شهریور 1400 - 17:00
‌ خبرگزاری فارس در گزارشی می‌ن …

    ‌ خبرگزاری فارس در گزارشی می‌نویسد که موسسه برکت وعده داده بود ۵۰ میلیون دوز واکسن ضد کرونا را تا پایان شهریور تحویل دهد ولی احتمالا «تعداد واکسن‌های تولیدی» ۱۵ میلیون دوز بیشتر نخواهد بود. این خبرگزاری از تحریم و ابتلای «همه مهندسان چینی و هندی» خط تولید واکسن برکت به کرونا، به […]

 

‌ خبرگزاری فارس در گزارشی می‌ن … 018896001632141004

 

‌ خبرگزاری فارس در گزارشی می‌نویسد که موسسه برکت وعده داده بود ۵۰ میلیون دوز واکسن ضد کرونا را تا پایان شهریور تحویل دهد ولی احتمالا «تعداد واکسن‌های تولیدی» ۱۵ میلیون دوز بیشتر نخواهد بود.

این خبرگزاری از تحریم و ابتلای «همه مهندسان چینی و هندی» خط تولید واکسن برکت به کرونا، به عنوان دلایل این تاخیر نام برده است.

در این گزارش آمده است که تجهیزات آزمایشگاهی لازم و مواد اولیه به طور عمده در آمریکا تولید می‌شد و تامین این موارد با توجه به تحریم‌ها با تاخیر مواجه شده است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که وزارت خارجه آمریکا بارها اعلام کرده است که «ایالات متحده کالاهای بشردوستانه یا فروش مواد غذایی، محصولات کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی را تحریم نمی‌کند» و از سوی دیگر، روز ۲۷ تیرماه امسال، اصغر عبدلی، کارشناس شرکت دارویی برکت در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفته بود که اخبار درباره کمبود مواد اولیه تولید واکسن «کاملا شایعه‌سازی» است و موسسه برکت در زمینه واردات مواد اولیه‌ای مانند «ژل کروماتوگرافی» اصلاً مراوده‌ای با شرکت‌های آمریکایی ندارد.

از سوی دیگر در همان تاریخ، مسئولان ارشد این موسسه، در مصاحبه‌های جداگانه اعلام کردند که «هیچ گونه مشکلی در خط تولید واکسن کوو برکت نداشته‌ایم»، «تمامی اخبار درباره کمبود مواد اولیه نیز کذب است» و «مواد اولیه موردنیاز برای تولید ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونا» موجود است.

در بخش دیگر گزارش خبرگزاری فارس به خرید واکسن از روسیه اشاره شده و آمده است که ایران «۲ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک» از روسیه خریده بود، «اما تا پایان سال ۹۹ کمتر از ۷۰۰ هزار دوز واکسن به ایران رسید» و علت آن تحریم‌ها بود.

بر اساس اظهارات نمایندگان مجلس و مدیران وزارت بهداشت ایران برای خرید ۶۲ میلیون واکسن از روسیه تفاهم کرده بود ولی دولت روسیه به قول خود عمل نکرد و کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، روز شنبه ۲ مرداد در صفحه اینستاگرام خود نوشت به دلیل محدودیت تولید واکسن در روسیه، این کشور هیچ واکسنی به کشورهای دیگر ارسال نمی‌کند.

خبرگزاری فارس در بخش دیگر گزارش خود به مذاکرات موسسه برکت با شرکت‌های هندی و چینی برای راه‌اندازی خط تولید واکسن برکت پرداخته و نوشته است: «گروه مهندسان چینی و هندی که برای نصب دستگاه‌ها و راه‌اندازی نرم‌افزارها به ایران آمده بودند، همگی کرونا گرفتند».

نویسنده گزارش بدون اشاره به علت این واقعه و چرایی عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مهندسانی که در این پروژه بسیار حساس برای موسسه برکت فعالیت داشته‌اند، احتمال داده است که وعده تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن برکت تا نیمه آبان امسال محقق شود.

موسسه برکت سابقه خاصی در تولید واکسن ندارد و تلاش‌های این مجموعه برای تولید واکسن کرونا و در اختیار گرفتن سهم عمده بازار با واکنش‌هایی در داخل کشور نیز مواجه شده است.

از جمله، علی تاجرنیا، نماینده پیشین مجلس، با اشاره به اینکه موسسه برکت یک میلیارد دلار برای تولید ۱۲۰ میلیون دوز واکسن دریافت کرده،گفته بود مؤسسه رازی در «مرحله تحقیقات» از مؤسسه برکت برای تولید واکسن «خیلی جلوتر» بود، «به هر ترتیب تصمیم بر تولید برکت بود».

علیرضا عباسی، نماینده کرج در مجلس هم گفته است برخی با کارشکنی اجازه «تولید به موقع» واکسن رازی را ندادند و « اگر آذرماه گذشته این اجازه به آنها داده می‌شد، می‌توانستند درصد قابل توجهی واکسن تولید کنند»….

RadioFarda_

? @

لینک کوتاه : https://mamlekate.net/?p=17505

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.