• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

‌حدود ۱۰ ماه پس از ترور محسن ف …

  • کد خبر : 17321
  • 28 شهریور 1400 - 0:30
‌حدود ۱۰ ماه پس از ترور محسن ف …

    ‌حدود ۱۰ ماه پس از ترور محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و دانشمند ارشد هسته‌ای ایران، در عملیاتی که رئیس وقت موساد به طور تلویحی نقش اسرائیل در آن را تایید کرد، روزنامه نیویورک تایمز جزییات جدیدی را از رویدادهای پشت پرده این عملیات و برخورد دولت وقت دونالد ترامپ با آن فاش […]

 

‌حدود ۱۰ ماه پس از ترور محسن ف … 345361001631995206

 

‌حدود ۱۰ ماه پس از ترور محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و دانشمند ارشد هسته‌ای ایران، در عملیاتی که رئیس وقت موساد به طور تلویحی نقش اسرائیل در آن را تایید کرد، روزنامه نیویورک تایمز جزییات جدیدی را از رویدادهای پشت پرده این عملیات و برخورد دولت وقت دونالد ترامپ با آن فاش کرده است.

این روزنامه آمریکایی روز شنبه ۲۷ شهریور نحوه استفاده از تیربار هوشمند از راه دور را در «مرکز عملیات» که «هزاران کیلومتر» از محل ترور دور بود، شرح داده و نوشته است که قطعات مختلف آن تیربار اتوماتیک که با هوش مصنوعی فعال و در خاک ایران مونتاژ و آماده فعالیت شد.

بر اساس این گزارش، برای عملیات ترور تیربار هوشمندی انتخاب شد که ترکیبی از سلاح خودکار ساخت بلژیک از نوع فن مگس بود و سیستم روباتیک پیچیده‌ای به روی آن سوار شد که آن را به اتاق تیربار اتوماتیک موسوم به سنتینل ۲۰ ساخت کارخانه‌های اسلحه‌سازی اسپانیایی اسکریبنو شبیه کرد. بدین ترتیب تیربار نهایی حدود یک تن وزن داشت.

اما به نوشته نیویورک تایمز این تجهیزات پیش از انتقال به ایران، تا جایی که می‌شد به قطعات ریز تجزیه شد و تیم‌های درون ایران آن را به روی وانت آبی‌رنگ معمولی از نوع «زامیاد» قرار دادند. وانت نیز به بمب سنگین مجهز شد تا هر کسی را شاهد سوء قصد بود از بین ببرد. آن وانت نیز با برزنت و مصالح عادی برای ساخت و ساز پوشانده شد. دوربین‌های درون وانت زاویه دید کاملا مناسب برای فعالان آن را فراهم کرد.


در حدود یک کیلومتری پیچ ورودی از آبسرد به جاده اصلی نیز یک خودروی دیگر در کنار جاده قرار گرفت که آن نیز مجهز به دوربین‌ بود و تصاویر آن هم زنده در «اتاق عملیات» پخش می‌شد. این خودرو برای شناسایی دانشمند ایرانی را مورد استفاده قرار گرفت. خودروی دوم ظاهرا پنچر شده و به روی جکی سوار بود تا شک‌برانگیز نباشد.

در گزارش جدید نیویورک تایمز تاکید شده این واقعیت که محسن فخری‌زاده به توصیه‌های تیم‌های امنیتی «انصار»، گروه محافظین دانشمندان هسته‌ای، بی‌اعتنا بود، به اجرای طرح ترور کمک کرد به‌ویژه آن‌که خودروی او ضد گلوله نبود.

بر اساس این گزارش، محسن فخری‌زاده و همسرش در روز واقعه به تنهایی در خودرو نشسته و تیم‌های محافظ در دو خودروی دیگر بودند.

این گزارش گفته است خودروی جلویی محافظان در «یک اشتباه جدی» سریع‌تر از اتومبیل محسن فخری‌زاده حرکت کرد تا به خانه آنها رسیده و شرایط را کنترل کند اما این امر باعث شد که عاملان سوء قصد سهولت و دید بهتری در تشخیص خودروی دانشمند هسته‌ای داشته باشند مخصوصا آن‌که نقطه انتخاب شده برای ترور کمی مرتفع بود و می‌شد خودروهایی را که نزدیک می‌شد، دید.

محسن فخری‌زاده با گلوله‌های نخست زخمی و از پشت فرمان بیرون آمد و در حالی که در خودرو باز بود، به روی زمین زانو زد. اما گلوله‌های بعدی بر اساس هوش مصنوعی سریعا شلیک شد. وی به همسرش که برای کمک به سوی او شتافت، گفت «می‌خواهند مرا بکشند، تو دور شو».

به نوشته نیویورک تایمز، حامد اصغری، ورزشکار رشته جودوی ایران که جزو محافظان محسن فخری‌زاده بود، نخستین کسی بود که به سوی او دوید و هراسان دنبال کسی می‌دوید که فکر کرده بود به دانشمند ایرانی شلیک کرده است.

خود عملیات ترور روی‌همرفته یک دقیقه طول کشید و برخلاف توان شلیک ۶۰۰ گلوله در یک دقیقه، در طول عملیات، ۱۵ گلوله شلیک شد.

مقامات ایران تایید کرده بودند که همسر محسن فخری‌زاده با وجود آنکه در فاصله چند سانتی‌متری او در خودرو بود، به دلیل برنامه هوش مصنوعی در ترور، زخمی نشد.

این گزارش نوشته است که قدرت انفجاری وانت برای منهدم کردن کامل آثار تیربار کافی نبود و برخلاف برنامه موساد، مقامات ایران سرنخ‌های چگونگی ترور را بدست آوردند.

به نوشته نیویورک تایمز، یوسی کوهن در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ دیدارهایی با دونالد ترامپ، مایک پمپئو، وزیر خارجه وقت و جینا هسپل، رئیس وقت سی‌آی‌ای با محوریت این ترور انجام داد.

RadioFarda_

در گزارش نیویورک تایمز از این رویداد به عنوان اولین آزمایش میدانی یک سلاح که «احتمالا دنیای امنیتی و جاسوسی را دگرگون می‌کند» یاد شده است.

همچنین به گزارش نیویورک تایمز، هنگام یکی از سفرهای جرج دبلیو بوش به اسرائیل، ایهود اولمرت، نخست وزیر وقت اسرائیل مکالمه‌ای را برای او پخش کرد که فخری‌زاده در گفت‌وگویی با همکارش، از تلاش مداوم خود برای ساخت کلاهک هسته‌ای سخن می‌گفت.
نیویورک تایمز نوشته است که سخنگوی بوش به درخواست این روزنامه برای اظهار نظر در این مورد پاسخ نداد.
iranintl

? @

لینک کوتاه : https://mamlekate.net/?p=17321

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.