• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل 27469امروز 0
1

‌?طالبان می گویند کنترل خود را …

  • کد خبر : 15785
  • 16 شهریور 1400 - 17:30
‌?طالبان می گویند کنترل خود را …

    ‌?طالبان می گویند کنترل خود را بر دره پنجشیر، آخرین ولایت افغانستان که هنوز در آن با مقاومت روبرو بودند تقویت می‌کنند. یکی از رهبران طالبان از ساکنان این منطقه خواست تا به کوه ها فرار نکنند و در خانه های خود بمانند، جایی که به گفته وی به آنها آسیبی نمی‌رسد. این […]

 

‌?طالبان می گویند کنترل خود را … 348646001631019608

 

‌?طالبان می گویند کنترل خود را بر دره پنجشیر، آخرین ولایت افغانستان که هنوز در آن با مقاومت روبرو بودند تقویت می‌کنند.
یکی از رهبران طالبان از ساکنان این منطقه خواست تا به کوه ها فرار نکنند و در خانه های خود بمانند، جایی که به گفته وی به آنها آسیبی نمی‌رسد.
این خبر در حالی منتشر می‌شود که پیشتر شماری از مردم در تماس‌های جداگانه به خانواده‌هایشان از کشتار مردم ملکی در قریه‌های پنجشیر از سوی نیروهای طالبان خبر داده بودند. گروه طالبان این ادعاها را رد کرده و گفته که نیروهای طالبان با غیرنظامیان کار ندارند. ?

?یک روز پس از فراخوان احمد مسعود فرمانده جبهه مقاومت ملی افغانستان برای قیام سراسری علیه طالبان، چندین تظاهرات در شهرهای مختلف افغانستان و ایران علیه طالبان و پاکستان برگزار شد و طالبان در مرکز کابل برای متفرق کردن معترضان تیراندازی هوایی کرد.
بر اساس تصاویر و ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، افراد مسلح طالبان روز سه‌شنبه ۱۶ شهریور در کابل برای متفرق کردن معترضان شلیک هوایی کردند.
هنوز از قربانیان یا زخمی‌شدگان احتمالی در این تظاهرات گزارشی منتشر نشده است.
صدها زن و مرد با سر دادن شعارهایی مانند «زنده‌باد مقاومت» و «مرگ بر پاکستان» در خیابان‌ها به پاکستان در امور افغانستان اعتراض کردند.
همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه، نزدیک به هفتاد افغان که بیشتر آنان زن بودند روز سه‌شنبه مقابل سفارت پاکستان در کابل تجمع کردند و با در دست داشتن پلاکاردهایی، شعارهایی علیه پاکستان سر دادند.
بر اساس این گزارش، تجمع‌کنندگان با شلیک گلوله نیروهای طالبان که در آن جا مستقر بودند، متفرق شدند.
در ایران نیز، گروهی از مهاجران افغان و شهروندان ایرانی مقابل سفارت پاکستان در تهران تجمع کرده و شعار «‌مرگ بر پاکستان، مرگ بر طالبان» سردادند.
همزمان گروهی از مهاجران افغان مقیم مشهد در حمایت از جبهه مقاومت پنجشیر تجمع کردند و شعارهایی از جمله «پنجشیر شده کربلا، واویلا» سردادند. ?

? اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس، با حضور در مجلس شورای اسلامی در یک جلسه غیرعلنی با نمایندگان درباره افغانستان سخنرانی کرد.
متن این سخنرانی فرمانده نیروهای برون‌مرزی سپاه پاسداران در رسانه‌ها منتشر نشده، اما برخی از نمایندگان به نقل اظهارات او پرداخته‌اند.
احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در این باره گفت: «قاآنی تاکید کرد آنچه برای ما در افغانستان اهمیت دارد، این است که امنیت جمهوری اسلامی مخدوش نشود.»
او به نقل از قاآنی ادامه داد: «نقشه آمریکا این است که ایران را با جهان اهل سنت درگیر کند بنابراین جمهوری اسلامی باید به گونه‌ای عمل کند که امنیت ایران مخدوش نشده و آمریکا به اهداف خود دست نیابد.» ?

?آخرین و تنها یهودی که در افغانستان باقی مانده بود و یک کباب‌فروشی داشت و حتی ماه گذشته، پیش از ورود طالبان تاکید داشت که آنجا می‌ماند، سرانجام روز سه‌شنبه افغانستان را ترک کرد. ?

?آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید ایالات متحده در حال مذاکره با طالبان برای خارج کردن کسانی است که در افغانستان جا مانده‌اند.
آقای بلینکن که همراه لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به قطر سفر کرده در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه قطر گفت که آمریکا در “ساعات گذشته” با طالبان در تماس بوده تا بتواند امکان پروازهای چارتر بیشتر از فرودگاه کابل را فراهم کند.
او گفت که طالبان بار دیگر به آمریکا اطمینان داده که مسیر امن خروج از افغانستان را برای کسانی که مدارک سفر دارند، فراهم می‌کند.
به گفته آقای بلینکن حدود ۱۰۰ شهروند آمریکایی در افغانستان، که بیشتر آنها دو تابعیتی هستند، می‌خواهند از این کشور خارج شوند. ?

? @VahidOnlin

لینک کوتاه : https://mamlekate.net/?p=15785

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.