• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل 27469امروز 0
0

‌دستگاه قضایی تونس به‌تازگی یک …

  • کد خبر : 12503
  • 20 اردیبهشت 1399 - 21:10
‌دستگاه قضایی تونس به‌تازگی یک …

    ‌دستگاه قضایی تونس به‌تازگی یک دختر دانشجوی این کشور را به اتهام «توهین به مقدسات و تحریک به خشونت» تحت پیگرد قانونی قرار داده است. این دختر دانشجو ۲۶ساله که آمنه شرقی نام دارد، یک وبلاگ‌نویس تونسی است که روز دوشنبه، چهارم ماه مه، متنی طنزآمیز را با عنوان «سوره کرونا» در صفحه […]

 

‌دستگاه قضایی تونس به‌تازگی یک … 228178001589042405

 

‌دستگاه قضایی تونس به‌تازگی یک دختر دانشجوی این کشور را به اتهام «توهین به مقدسات و تحریک به خشونت» تحت پیگرد قانونی قرار داده است.

این دختر دانشجو ۲۶ساله که آمنه شرقی نام دارد، یک وبلاگ‌نویس تونسی است که روز دوشنبه، چهارم ماه مه، متنی طنزآمیز را با عنوان «سوره کرونا» در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد.

این متن به تقلید از سوره‌های قرآن و همچنین بر اساس ظواهر، قالب‌‌ها و تزئینات معمول این کتاب نوشته شده بود.

«سوره کرونا» بر وزن و سیاق آیه‌های قرآن که حتی شماره‌گذاری نیز شده بود، از شیوع ویروس کرونا سخن می‌گوید و همان توصیه‌های بهداشتی رایج را ارائه می‌دهد: «کووید (۱) و ویروس کشنده (۲) آنان از دیدن آن که از چین دور می‌آید، متعجب می‌شوند (۳) کافران می‌گویند که یک بیماری است (۴) … هیچ فرقی بین شاهان و بردگان وجود ندارد (۶) به علم متوسل شوید و سنت‌ها را رها کنید (۷) برای خرید سمید [نوعی آرد] از خانه خارج نشوید (۸)…»

این سوره با نام یک خدای ابداعی هم به پایان می‌رسد: «راست گفت جیلوی بزرگ.»

انتشار این متن، آن هم در ماه رمضان، موجی از واکنش‌ها را در شبکه‌های مجازی تونس برانگیخت. برخی این اقدام را توهین به مقدسات و برخی دیگر آن را مصداق آزادی بیان قلمداد کردند. آمنه شرقی حتی پس از انتشار این متن که در واقع بازنشر آن از صفحه فیس‌بوک یک دوست مجازی الجزایری بود، از سوی اسلامگراهای تندرو مورد شتم قرار گرفت و به مرگ نیز تهدید شد.
RadioFarda_

? @

لینک کوتاه : https://mamlekate.net/?p=12503

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.