• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

‌مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلز …

  • کد خبر : 12403
  • 19 اردیبهشت 1399 - 2:30
‌مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلز …

    ‌مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی، درباره زلزله‌ای که دقایقی پیش در تهران رخ داد گفت: این زلزله، در ۴۰کیلومتری شرق تهران، روی گسل مشاء بین دماوند ایجاد شد. ساعت ۱۱:۳۰ شب زلزله‌ای با بزرگای سه ریشتر در همانجا اتفاق افتاد، ساعت ۴۸ دقیقه بامداد زلزله‌ی ۵.۱ رخ داد. او ادامه داد: مشاء گسل […]

 

‌مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلز … 060809001588888805

 

‌مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی، درباره زلزله‌ای که دقایقی پیش در تهران رخ داد گفت: این زلزله، در ۴۰کیلومتری شرق تهران، روی گسل مشاء بین دماوند ایجاد شد. ساعت ۱۱:۳۰ شب زلزله‌ای با بزرگای سه ریشتر در همانجا اتفاق افتاد، ساعت ۴۸ دقیقه بامداد زلزله‌ی ۵.۱ رخ داد.

او ادامه داد: مشاء گسل مهمی است، زلزله ۱۸۳۰ دماوند، روی همین گسل اتفاق افتاده است. ۱۹۰ سال است که زلزله مهمی روی این گسل اتفاق نیفتاده است و به هر حال با توجه به فعال بودن گسل و همچنین به دلیل این که گسل در روستای کلان با گسل شمال تهران تلاقی دارد، به نظر می‌آید این روند با اهمیتی برای شهرهای اطراف آن مثل تهران، دماوند، بومهن و پردیس است. تهران مرکز اصلی جمعیتی است و باقی شهرها روی هم ۱۰۰هزار نفر جمعیت دارند.

استاد پژوهشگاه زلزله توضیح داد: با قطعیت نمی‌توانیم بگوییم این زلزله اصلی است یا پیش لرزه، نمی‌توانیم بگوییم اتفاق بزرگتری رخ نمی‌دهد، اما با توجه به این که برآورد شده در سال ۱۸۳۰ میلادی زلزله تاریخی با بزرگای ۷ روی این گسل رخ داده است، همیشه این احتمال هست که زلزله‌ای بزرگتر از ۷ هم روی آن رخ بدهد.

زارع گفت: لازم است یک توجه، احتیاطی به این گسل بشود، مخصوصا مردمی که در طبقات بالا زندگی می‌کنند با تکان‌های شدید تری نسبت به افرادی که در طبقات هم کف زندگی می‌کنند روبرو می‌شوند.

زارع در رابطه با این ادعا که پس‌لرزه‌ها بزرگایی کمتر از ۵ ریشتر دارند، گفت: کسی نمی‌تواند ادعا کند، این لرزه اصلی بود. این ادعا غلط است، هیچ کسی نمی‌تواند با اطلاعاتش مدعی شود، بعد این زلزله زلزله‌ای با بزرگای ۷ رخ نمی‌دهد، نشان به آن نشان که در سرپل ذهاب هم زلزله‌ای به بزرگای ۴.۵ ریشتر اتفاق افتاد و تقریبا ۴۰ دقیقه بعد زلزله ۷.۳ اتفاق افتاد. این اظهار نظرهای غیرکارشناسی و غلطی است که مسئولین با اشتباهات غلط می‌گویند و کار درستی نیست، کسی نباید مردم را بترساند کسی هم نمی‌تواند دستور دهد حتما زلزله بزرگی می‌آید. اما این که کسی مدعی شود، این اتفاق اصلی بوده و هیچ اتفاق مهمتری رخ نمی‌دهد، گمراه کننده است.
khabaronline

? @

لینک کوتاه : https://mamlekate.net/?p=12403

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.