• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل 27469امروز 0
1

‏تحریم، پیامدِ این حکومتِ غیرع …

  • کد خبر : 9442
  • 06 فروردین 1399 - 13:30
‏تحریم، پیامدِ این حکومتِ غیرع …

‏تحریم، پیامدِ این حکومتِ غیرعادی است؛ چنانکه این همه‌گیری و مرگِ کرونا هم نتیجه‌ی چنین حکومتی است. اگر پنهانکاری، تبعیض، بی‌مسئولیتی و دروغ نبود، با این سرانه‌ی امکاناتِ مراقبتی و درمانی احتمالاً در بدترین شرایط مانند همسایه‌هایمان بودیم. تحریم واقعیت‌ها را پنهان نمی‌کند. ‏اینکه ج.ا در زمینه‌های بهداشت، آموزش، رسانه، اقتصاد، بانکداری، توزیع ثروت، اشتغال، […]

‏تحریم، پیامدِ این حکومتِ غیرعادی است؛ چنانکه این همه‌گیری و مرگِ کرونا هم نتیجه‌ی چنین حکومتی است.
اگر پنهانکاری، تبعیض، بی‌مسئولیتی و دروغ نبود، با این سرانه‌ی امکاناتِ مراقبتی و درمانی احتمالاً در بدترین شرایط مانند همسایه‌هایمان بودیم.
تحریم واقعیت‌ها را پنهان نمی‌کند.

‏اینکه ج.ا در زمینه‌های بهداشت، آموزش، رسانه، اقتصاد، بانکداری، توزیع ثروت، اشتغال، خانواده، مشارکت عمومی، تامین اجتماعی و رفاه عمومی هیچ الگویی در ۴دهه تولید نکرده است را نمی‌توان به دشمنان (جنی و انسی) و تحریم‌ها نسبت داد.

‏در کشوری که چنددهه مشکل جدی مسکن داشته و “زمین” در اختیار دولت است و تفاوت قیمت احداث یک‌مترمربع خانه در یک شهر ۵هزار نفری و شمال تهران -تقریباً- به قیمت زمین و پرداخت‌ها به نهادهای دولتی مربوط است و هنوز مشکل جدیِ مسکن باقی مانده است، نمی‌توان مشکلات را به تحریم‌های اخیر بست.

‏در کشوری که به‌طور میانگین بیش از ۴۰درصد درآمد در اختیار دولت (state) بوده است و ۵۰درصد جمعیت کم‌درآمدتر به‌اندازه ۱۰درصد پردرآمدتر هم درآمد نداشته‌اند، نباید تحریم را مسئله‌اش بداند. نبودِ هیچ طرحی برای “توانمندسازی” گروه‌های آسیب‌پذیر یا یک عدالت اجتماعی ربطی به تحریم ندارد.

‏این خاصیتِ این نظام بوده است که از ابتدا با تقسیم مردم به خودی و غیرخودی، اکثریتِ مردم را فرودستانی غیرخودی در خدمتِ امنیت و برخورداریِ خودی‌های فرداست قرار داده است.
البته تحریم به همه آسیب می‌زند، ولی گویا خودی‌های فرداست و حقوق‌بگیرانِ اپولوژیست بیشتر ناراضی‌اند.

‏حالا جامعه‌ی ما دارد متوجه می‌شود که مشکلاتش را باید در همین‌جا ببیند. متوجه شده که با چرخشِ محدودِ قدرت بین گروه‌ها و احزابِ خودی مشکلات ایران حل نمی‌شود و باید ساختارهای بیمار دگرگون شود. این بیداری عمومی و این دگرگونی در باور و آگاهی در پیِ درد و رنج عمومی به‌دست آمده است.

MajidTavakoli

لینک کوتاه : https://mamlekate.net/?p=9442

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.