• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل 27469امروز 0
1

‌ اون خانم دکتره تو برنامه علی …

  • کد خبر : 8019
  • 25 اسفند 1398 - 18:10
‌ اون خانم دکتره تو برنامه علی …

    ‌ اون خانم دکتره تو برنامه علی ضیا فرمودند من معتقدم همه باید کرونا بگیرند ولی با هم نگیرند چون تخت بیمارستانی کمه!faramooshhرسما داره میگه باید دو میلیون نفر در ایران بمیرن و اصلا هم مهم نیست.? Meilad66 +مرگ با کرونا اتفاقا مرگ خوبیه! علی ضیا؛اما من دلم نمیخاد بمیرم? +مگه دست خودته؟ […]

 

 

‌ اون خانم دکتره تو برنامه علی ضیا فرمودند من معتقدم همه باید کرونا بگیرند ولی با هم نگیرند چون تخت بیمارستانی کمه!
faramooshh
رسما داره میگه باید دو میلیون نفر در ایران بمیرن و اصلا هم مهم نیست.?
Meilad66
+
مرگ با کرونا اتفاقا مرگ خوبیه!
علی ضیا؛اما من دلم نمیخاد بمیرم?
+مگه دست خودته؟
alef052
مهرناز اسدی قراباغی
هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران‌
مترجم کتاب طب داخلی هاریسون جلد ریه.
sim_znm

❗️خیلی‌ها هم در دفاع میگن که در کشورهای مختلفی گفته میشه درصد بالایی مبتلا خواهند شد و… ولی اینکه «متاسفانه» درصد بالایی مبتلا خواهند شد فرق داره با حرف ایشون که میگه به قرنطینه نشدن نقد نداره (خیلی‌ها نقد ندارند ولی نه به این دلیل) به این دلیل که معتقده همه «باید» بگیرند و این رو چیز خوبی می‌دونه.

“نکته ابلهانه ی ویدئو این هست که داره میگه با قرنطینه مخالفم همه باید بگیرن ولی کم کم بگیرن. بدون قرطینه چطور کم کم بگیریم؟”
aminh28

این خانم پزشک که به نظر میرسد قرارست چهره‌رسانه‌ای حکومت باشد ابتدا میگوید قصد ندارد درباره موفقیت قرنطینه برای کنترل کورونا نظر دهد چون تخصصی در آن ندارد. اما بلافاصله نظر میدهد و از سیاست حکومت برای قرنطینه نکردن بدون اشاره به نام قم دفاع میکند. آیا این حرف علمی‌ست؟

اشاره او به ضرورت رها کردن ویروس برای بیمار شدن بیشتر مردم احتمالا برگرفته از سیاست جنجالی و مورد انتقاد گسترده دولت بریتانیاست. بریتانیا با هدف «ایمنی دسته جمعی» عملا هیچگونه فعالیت اجتماعی را تاکنون مختل نکرده و اجازه داده تا بخشی از جامعه بیمار شوند. اما هدف از این کار چیست؟

مشاوران علمی دولت بریتانیا معتقدند از این ویروس نمیشود فرار کرد و ما ناچاریم مثل آبله مرغون و اوریون درد ابتلای آن را بپذیریم تا پس از ایمن شدن در سالهای دیگر دچار مشکل نشویم. اما مشکل این استراتژی چیست. اول آنکه برخلاف این بیماریها، کورونا نیاز به خدمات بیمارستانی تخصصی دارد.

پاسخ طرفداران اینست که بخش عمده‌ای به خدمات بیمارستانی نیاز ندارند و با علائمی شبیه سرماخوردگی و مراقبت خانگی حالشان خوب خواهد شد. می‌ماند بخش اندکی که نیاز به بیمارستان دارند. پاسخ مدافعان: کم و زیاد کردن سرعت بیماری به نسبت دسترسی تختهای بیمارستانی.

مدافعان میگویند ما در ابتدای راهی دشوار هستیم که با برنامه‌ریزی دقیق میتوان تعداد ورودی‌های و خروجی‌های بیمارستانها را تنظیم کرد. بنابراین وقتی تعداد بیماران بیمارستانی بیش از تعداد تختها شد باید محدودیتهایی ایجاد کرد. مثلا بین یک هفته تا یک ماه بعد.

اما این استراتژی ظاهرا عملگرا و مبتنی بر واقعیت منتقدان شدیدی هم دارد. آنها میگویند این شیوه که مانند انفجار کنترل شده یک بمب ساعتی است بدون تلفات نیست. در این آمدن و رفتن به بیمارستانها، هزاران نفر زنده خارج نخواهند شد. پاسخ مدافعان تلویحا این است: بله زندگی همین است.

انتقاد دیگر این اینست که ایده انفجار مهار شده این بمب نیاز به محاسبات دقیق دارد تا همیشه تخت بیمارستانی در دسترس بیماران بحرانی جدید باشد. منتقدان خواهان دیدن مدل محاسبات ریاضی هستند که تاکنون منتشر نشده اما احتمالا انجام خواهد شد.

مشکل دیگر جامعه بریتانیا جمعیت کهنسال این کشورست که عموما به کمک سرویسهای خدمات اجتماعی نیاز دارند. آیا این سرویسها میتوانند … به این افراد غذا و دارو برساند. پاسخ این است: همه باید کمک کنیم، دولت، همسایه‌ها و مردم.

سیاست دولت بریتانیا و مشاوران علمی آن مانند قماربازیست که از دست رفتن بخشی از سرمایه را پذیرفته‌ مشکل اینجاست که این سرمایه از دست رفته جان آدمهای زیادیست که تعداد آن معلوم نیست. آیا مدافعان حقیقت تلخ را میگویند: بله، بسیار صریح گفتند برای مرگ خود و نزدیکان آماده باشیم!

ایراد دیگر منتقدان به سیاست انفجار کنترل شده این است که قدرت این بمب معلوم نیست‌. … مشکل اینجاست که درصد مرگ‌و میر در کشورهای مختلف بستگی به امکاناتشان فرق دارد.

برخی دیگر هم دولت بریتانیا را بخاطر پذیرش «واقعیت ویروس» به بالابردن دست در مقابل دشمن پیش از مواجهه با آن متهم میکنند. مدافعان اما میگویند واقعیت میدان را نه ما بلکه ویروس مشخص کرده است. دولت همچنین به بی‌رحمی متهم شده است.

اما سوال اساسی: آیا سیاست انفجار کنترل شده در ایران جوابگوست؟ این سیاست علاوه بر محاسبات ریاضی دقیق، به حکومت یکدست، همکاری تمام اجزای جامعه با هم، اعتماد به حاکمیت، شفافیت سیستم درمانی مجهز و یکپارچه و خدمات اجتماعی نیاز دارد. کدام یک از اینها در ایران برقرارست؟ ….



در خوش‌بینانه‌ترین حالت باید به این خانم پزشک با تردید نگریست. این روش، سوای انتقاداتی که در بریتانیا به آن واردست، اگر سیاست ایران بود، باید دو ماه پیش اعلام میشد. آن هم از سوی عالی‌ترین مقامات سلامت کشور …
RavaghiVahid

? @Va

لینک کوتاه : https://mamlekate.net/?p=8019

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.