• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

‌ویروس کرونا چگونه تشخیص داده …

  • کد خبر : 3614
  • 03 اسفند 1398 - 7:00
‌ویروس کرونا چگونه تشخیص داده  …

    ‌ویروس کرونا چگونه تشخیص داده می‌شود؟ برای تشخیص ویروس جدید کروناکه عفونت تنفسی کروناویروس ۲۰۱۹ را ایجاد می‌کند از یک روش آزمایشگاهی رایج استفاده می‌شود که برای تشخیص ویروس‌هایی مثل ایدز یا سارس استفاده می‌شده است. پژوهشگران چینی در نیمه اول ژانویه توالی ژنوم (فرمول ژنتیکی) ویروس جدید کرونا را مشخص کردند و […]

 

‌ویروس کرونا چگونه تشخیص داده  … 895137001582342204

 

‌ویروس کرونا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص ویروس جدید کروناکه عفونت تنفسی کروناویروس ۲۰۱۹ را ایجاد می‌کند از یک روش آزمایشگاهی رایج استفاده می‌شود که برای تشخیص ویروس‌هایی مثل ایدز یا سارس استفاده می‌شده است.

پژوهشگران چینی در نیمه اول ژانویه توالی ژنوم (فرمول ژنتیکی) ویروس جدید کرونا را مشخص کردند و در اختیار همگان قرار دادند. برای تشخیص ویروس جدید کرونا، فرمول ژنتیکی آن با آنچه دانشمندان چینی مشخص کردند سنجیده می‌شود تا روشن شود آیا فرد به ویروس جدید کرونا آلوده شده یا نه.

برای آزمایش از گلو یا بینی فرد مشکوک به ابتلا نمونه برداشته شده و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. گاهی هم نمونه خلط یا ترشحات فرد مشکوک هم به همراه نمونه خون به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. نمونه معمولا از کسانی گرفته می‌شود که تب، تنگی نفس و سرفه دارند.

برای تشخیص آزمایشگاهی ویروس جدید کرونا از روشی استفاده می‌شود به نام واکنش زنجیره‌ای پلی‌مراز کمی (quantitative polymerase chain reaction) …

برای تشخیص این ویروس جدید ابتدا تست برای شناسایی ویروس خانواده کرونا انجام می‌شود، بعد نتیجه با آزمایشی دیگر تائید می‌شود و اگر هر دو تست مثبت بود با تست سوم نوع ویروس کرونا (سارس، مرس یا سارس-کو-۱۹) مشخص می‌شود.
به گفته کیانوش جهانپور، رئیس کمیته اطلاع رسانی قرارگاه مقابله با کروناویروس وزارت بهداشت، “سه مرحله تست برای تشخیص ویروس کرونا داریم که مرحله آخر تست تشخیصی ویروس کرونا ۲۰۱۹ است و کیت‌های آن با همکاری سازمان جهانی بهداشت به میزان مورد نیاز به ایران ارسال شده است که عمدتا آلمانی هستند.”
در ایران جواب آزمایش بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد. در بریتانیا جواب این آزمایش همان روز آماده می‌شود. در آمریکا هم تقریبا یک روز طول می‌کشد.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت ایران می‌گوید “به طور خاص برای بیماری کرونا ویروس دو نوبت تست پی‌سی‌آر به فاصله ۲۴ ساعت انجام می‌دهیم. اگر هر دو تست منفی باشد به این معنی است که فرد دچار این نوع بیماری نیست و می‌تواند ترخیص شود ولی همچنان تحت مراقبت قرار دارد.”

در کشورهای مختلف دنیا از جمله آمریکا نقص یا ناکارآمدی این تست گزارش شده در حالی که تشخیص آزمایشگاهی با روش واکنش زنجیره‌ای دقت بالایی دارد. به هر حال جواب بعضی آزمایش‌ها قطعی نبوده اما پزشکان با در نظر گرفتن علائم بالینی یا آزمایش‌های دیگر مثل عکس از ریه ممکن است به تشخیص برسند.

اگر انتقال نمونه به آزمایشگاه طول بیش از چند ساعت طول بکشد نمونه‌ها بی‌استفاده می‌شوند از این رو انتقال سریع نمونه نقش مهمی در تشخیص درست دارد. …
bbcpersian

? @

لینک کوتاه : https://mamlekate.net/?p=3614

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.