• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

‌Kourosh Kazerani: فردا، سالگر …

  • کد خبر : 2844
  • 29 بهمن 1398 - 4:30
‌Kourosh Kazerani:
فردا، سالگر …

    ‌Kourosh Kazerani: فردا، سالگرد فاجعه انفجار قطار نیشابور [در ۲۹ بهمن سال ۱۳۸۲ (یک روز پیش از انتخابات مجلس هفتم)] است. دومین تراژدی بزرگ در زمستانِ تلخِ ایران؛ اندکی پس از بم. این یکی از مهیب‌ترین حوادث ریلی جهان است؛ روزی که صدها نفر زنده زنده مردند و مرکز لرزه‌نگاری، حتی در مشهد، […]

 

‌Kourosh Kazerani:
فردا، سالگر … 180781001581987605

 

‌Kourosh Kazerani:
فردا، سالگرد فاجعه انفجار قطار نیشابور [در ۲۹ بهمن سال ۱۳۸۲ (یک روز پیش از انتخابات مجلس هفتم)] است. دومین تراژدی بزرگ در زمستانِ تلخِ ایران؛ اندکی پس از بم. این یکی از مهیب‌ترین حوادث ریلی جهان است؛ روزی که صدها نفر زنده زنده مردند و مرکز لرزه‌نگاری، حتی در مشهد، زلزله‌ای به بزرگی ۵.۳ ریشتر را ثبت کرد.
?
این [آخرین لینک یوتیوب در پایین پست]، فیلم ساعت‌های نخست حریق در واگن‌ها است، درحالیکه هنوز با فاجعه اصلی فاصله داریم. فرماندار نیشابور و بخش‌داران روستاهای اطراف آمده‌اند تا اوضاع را مدیریت کنند. آتش نشانها مشغول خاموش کردن آتش‌اند. بسیاری از افراد حاضر در فیلم، ساعتی بعد خواهند مرد!
?
۹:۳۵ صبح؛ پنج ساعت بعد از شروع، حریق فروکش می‌کند. مدیران، فرمانداران مشهد و نیشابور، مردم و نیرو‌های امدادی و آتش نشان دور هم جمع می‌شوند تا پایان آتش سوزی را اعلام و عکسی به یادگار بگیرند اما ناگهان یک انفجار مهیب، تمامِ معادلات را بر هم می‌زند.
?
انفجار، چرخ‌های قطار را تا شعاعِ دو کیلومتری پرتاب و موجِ حاصل از آن، تمام خانه‌ها در روستا‌های اطراف را آوار می‌سازد؛ تا ۲۰ کیلومتری کشته می‌دهد و حتی در مشهد، درحالی زلزله‌۵.۳ ریشتری ثبت می‌شود که شیشه‌های برخی خانه‌ها نیز شکسته.
?
هرکس آنجا بود در دم جان سپرد. مسئولین شهری نیشابور شامل فرماندار، معاونین شهردار، مدیر عامل آتش نشانی، هلال احمر، مامورین نیروی انتظامی، کارکنان راه آهن و اهالی منطقه، افرادی هستند که در این حادثه کشته می‌شوند. بیش از ۳۵۰ کشته و صدها زخمی طبق آمار رسمی ثبت شده.
?
نقل شد که جنازه‌ها در فاصله یک کیلومتری، تمام برهنه در گوشه و کنار افتاده بودند. حتی محتویات مغز برخی‌، ازگوش و بینی‌شان به بیرون پاشیده شده بود. همچنین دام‌ها، حیوانات و پرنده‌ها نیز جان سالم به در نبردند.
?
فاجعه نیشابور در روزگاری رقم خورد که خبری از فضای مجازی نبود؛ رسانه‌ها تحت تاثیر زلزله مهیب یک ماه قبل در بم بودند؛ مدیران از پاسخگویی طفره رفتند و تا امروز، هیچکس دقیق نمی‌داند که چه چیزی در آن قطار حمل می‌شد؟! محموله‌ای که توانسته معادل ۱۸۰ تن TNT انفجار ایجاد کند.
?
بیست‌و‌نهم بهمن ۸۲ روز تلخی‌ بود، همان‌اندازه که پنجمِ دی‌ماه. فاجعه نیشابور گنگ است؛ کاش سینماگران، نویسندگان و ناشران دست به کار شوند. بسیاری از مقصران خود را در دل تاریخ پنهان کرده‌اند؛ داغِ رفتگان هنوز هم برای بازماندگان‌شان تازه است و این همراهی، بزرگ‌ترین خدمت به آنهاست.
KazeraniKourosh
در نقل‌ها و نظرهای این توییت‌ها خیلی‌ها نوشتند که هیچ‌چیز درباره وقوع این فاجعه نشنیده بودند!

“هیچگاه از سوی مقامات علت دقیق حادثه و محموله آن قطار باری که توانست این چنین انفجار و تخریبی ایجاد کند به درستی اعلام نشد؛ با این حال برخی علت آن را اطفای نادرست چند ماده ناهمگون و خطرناک در کنار هم می‌دانند، واگن‌ها شامل کود شیمیایی، پشم شیشه، مواد سوختی بوده و در نتیجه مخلوط شدن با آب، گازهای خطرناک و قابل انفجار تولید کرده است.”
wikipedia
⚠️حاوی صحنه‌های دلخراش

ویدیوی ۴۰ دقیقه‌ای در آپارات :
aparat.com/v/T9izL
دو برش ۱۰ دقیقه‌ای در یوتیوب:
youtu.be/Ij4Myv1Bvdo
youtu.
be/1lrParTXeeE

? @VahidOn

لینک کوتاه : https://mamlekate.net/?p=2844

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.